RSS

Salah Faham Ibu2 Tentang Susu Ibu

Assalamua'laikum wbt semua yg sudi singgah sini.

Teringat kata2 seorang kawan dan juga kata2 kenalan. mereka campur susu formula kerana susu tidak cukup untuk bayi mereka. Sebenarnya mereka tidak mengetahui konsep demand and supply bagi breastfeeding. sebab itu sebagai ibu baru dan ibu2 lama, konsep asas penyusuan, ilmu berkenaan penyusuan perlu digali barulah tidak mudah mengalah pada susu formula.


Konsep demand and supply bermaksud, susu ibu perlu dirangsang selalu. lagi banyak/lagi kerap bayi disusukan, lagi banyak pengeluaran susu ibu. jangan risau bayi yang sering sahaja menyusu sehingga si ibu merasakan payudara mereka cepat kering susu ibu. sebenarnya konsep itu salah! lagu banyak bayi disusukan lebih banyak signal untuk merangsang lebih banyak pengeluaran susu ibu. analoginya ibarat produk2 dari kilang. lebih banyak permintaan dari pengguna, maka lebih banyak pengeluaran produk perlu kilang tersebut hasilkan.

Selain itu, si ibu juga perlu lah menjaga pemakanan ketika menyusukan bayi. Banyakkan makan makanan yang membantu pengeluaran susu ibu seperti bayam, kurma, madu dan lain2. Pengambilan minuman seperti kafein juga perlu dikurangkan kerana kafein membantu mengurangkan kuantiti susu ibu.

Bagi diri saya (penulis) yang paling utama adalah niat (nawaitu) kita sejak hamil lagi. Dalam hati perlu disematkan semasa mengandung lagi mahu menyusukan bayi sepenuhnya susu ibu sehingga lengkap bayi berusia 2 tahun. Itu yang saya buat dari kehamilan pertama lagi dan Alhamdulillah ianya berhasil kerana saya Berjaya menyusukan anak saya Umar Mujahid sepenuhnya susu ibu sehingga lengkap 2 tahun tanpa susu formula. Kini niat saya itu saya teruskan untuk anak kedua saya iaitu Ammar Mujahid.

Sebaik selepas bersalin, adalah normal susu ibu keluar sedikit2 dahulu. Saya juga begitu. Namun, si ibu perlu terus menyusukan bayi mereka kerana payudara perlukan rangsangan dari bayi itu sendiri untuk susu ibu keluar dengan lebih banyak. Sebaik selepas bersalin saya juga minum susu ESP Shaklee untuk mendapatkan tenaga kembali dan membantu merangsang susu ibu. Itu yang saya lakukan dan ternyata ianya memang berhasil dan Alhamdulillah kini setelah berpantang hamper 20 hari terasa semakin cepat bengkak susu dan kadangkala terpaksa di pam. Alhamdulillah susu ibu untuk Ammar Mujahid cukup sehingga kini. Mindset si ibu perlu positif juga.

Dan tidak dinafikan makanan juga perlu saya jaga terutama dalam pantang ini. Cuba elakkan makanan sejuk2 dan ambillah pemakanan yang membantu merangsang susu ibu. Cara saya, saya berpantang dengan supplemen Shaklee dan milk booster saya adalah ESP dan Ostematrix Shaklee. Saya minum ESP sebelah pagi atau sebelum tidur, manakala Ostematrix Calcium saya makan 4 biji sebelum tidur. Ternyata pada malamnya jika bayi terjaga terasa bengkak susu. Kenapa saya katakana ESP dan Ostematrix Milk booster saya??Ini kerana susu ibu kandungan utamanya adalah protein dan yang kedua kalsium. So minum ESP soya berprotein tinggi dan Ostematrix kaya dengan sumber kalsium maka gabungan kedua2nya menyebabkan susu ibu terangsang keluar lebih banyak. Namun ibu2 perlu fahami bukan supplemen sebenarnya 100% membantu membanyakkan susu ibu. Tetapi konsep demand and supply sebenarnya seperti yang dikatakan di awal2 tadi. Si ibu masih perlu kerap direct feed bayi mereka, mengamalkan minum air kosong dengan banyak dan berminda positif. Manakala supplemen seperti ESP dan Ostematrix hanya sebagai bantuan membantu bersama merangsang susu ibu lebih banyak.

Semoga perkoongsian ini memberi manfaat terutama ibu2 baru. kadangkala ibu2 lama juga masih tidak mempunyai ilmu yang mencukupi berkaitan penyusuan. adalah amat menyedihkan susu ibu yang dianugerahkan banyak oleh Allah namun masih juga bergantung kepada susu formula..

Semoga selepas ini lebih ramai ibu2 mempunyai kesedaran dan menyusukan bayi mereka dengan susu ibu.mudah2han..

Oh ya, Jika ibu2 mahukan supplemen Shaklee membantu perjalanan penyusuan susu ibu bolehlah berhubung dengan saya sebagai pengedar produk Shaklee.

Cadangan Set Bantuan Penyusuan Semasa Dalam Pantang
(ESP+Ostematrix Calcium)




Cadangan Set Bajet Bantuan Penyusuan 

(cadangan selepas pantang)

ESP + Alfafa Complex




Alfafa digunakan secara Tradisional untuk membantu merangsang susu ibu..




Namun, jika ibu2 mempunyai lebihan Bajet adalah disyorkan mengambil terus
 SET LENGKAP PENYUSUAN SHAKLEE..

SEKIAN..semoga bermanfaat..:-)

Inginkan Produk Penyusuan Shaklee dengan HARGA ISTIMEWA??
Hubungi saya..
Atfina Abdullah

 Id Shaklee : 854919
♥ COD : Tampin dan Pulau Sebang

 Call.SMS.Whatapps :: 012-6979844

 Email: mujahidsmom@gmail.com

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment